14 december 2023

Ettanfotboll ökar på sociala medier

Intresset växer för Ettanfotboll. En sammanställning visar stor ökning på sociala medier.
- Ett kvitto på att vi är på rätt väg, säger Erik Bolling, kommunikationsansvarig på Ettanfotboll.

Med säsongen förbi har Ettanfotboll gjort en sammanställning över statistiken på sociala medier. Sammanställningen visar att intresset och engagemanget ökar för ligan.

- Det är otroligt glädjande och ett kvitto på att vi är på rätt väg, i vår vision om att få fler att bry sig om och att följa Ettan, både ligan och lagen i den, säger Bolling.

Under året har totalt 3513 nya konton börjat följa Ettanfotboll på olika medieplattformar. En del av ökningen beror främst på rörligt och kontinuerligt content.

- Vi har ökat upp och vässat vårt rörliga content samtidigt som vi hela tiden jobbar hårt med att även utveckla vårt grafiska innehåll på sociala medier, säger han.

Med statistik från samarbetspartnern och analysföretaget Playmaker AI har Ettanfotboll utvecklat och förbättrat sitt statistiska content genom åren. Denna säsong har Ettanfotboll testat nya och olika inlägg för att hitta en bra balans mellan topplistor, individuell spelar- och lagstatistik, spindlar och statistiköversikter.

Dessutom har Ettanfotboll jobbat ännu mer tillsammans med klubbarna och spelarna för att öka exponeringen för ligan.

- Under säsongen har vi dessutom ökat samarbetet med klubbarna samt spelarna som delar våra inlägg för ökad exponering. Att höja interaktionen med följarna är också av stor vikt, säger Bolling, som tillträdde som kommunikationsansvarig inför årets säsong.

Under året har Ettanfotboll erbjudit tjänsten "Medlemsservice”, där klubbarna har fått lagspecifik content och hjälp med administrationen av biljettsystemet TicketCo. Det har varit ett lyckat koncept för att höja synbarheten och engagemanget hos klubbarna och supportrarna.

En rapport från samarbetspartnern Meltwater visar även att Ettanfotboll har gått om Superettan i "Share of Voice" i redaktionell media.

Räckvidd:


X (Twitter): 3,2 miljoner tweetvisningar

Instagram: 395 689 konton (Ökning med 237% jämfört med samma period 2022)

Facebook: 469 785 konton (Ökning med 828% jämfört med samma period 2022)

Ettanfotboll.se: 343 077 sidvisningar

LinkedIn: 62 982 visningar

Min Fotboll: 884 346 inläggsvisningar

Följare:


X (Twitter): 7919 (+204)

Instagram: 7600 (+2259)

Facebook: 7956 (+656)

LinkedIn: 866 (+394)

Min Fotboll: 50 211


Siffrorna gäller mellan januari till november 2023.


Har du tips och idéer på vad Ettan skulle kunna göra bättre till säsongen 2024?

Kontakta: redaktionen@ettanfotboll.se

Dela

FLER NYHETER

23 april 2025
Under två dagar förra veckan samlades Ettanklubbarna i Göteborg och Stockholm för att ta del av föreläsning och workshop med Aldrig Ensam.
9 april 2025
Ettanfotboll lanserar nu Instegsmodell akademicertifiering.
3 april 2025
Introduktion till prissättning stod som tema för årets andra Ettan Talks.
VISA ALLA NYHETER