Skellefteå Fotbollsförenings nya klubbmärke och grafiska profil är ett av de nominerade bidragen till Svenska Designpriset. 

– Det är fantastiskt roligt att vår grafiska profil har nominerats i en nationell designtävling, men det viktigaste är att vi idag har en bra plattform att förankra vår verksamhet kring, kommenterar Johan Nilsson, marknadsansvarig på Skellefteå FF.

På bilden: Ida Hjärtström Baudin, projektledare Helikopter, Johan Nilsson, marknadsansvarig Skellefteå FF, Erik Lindkvist, art director Helikopter, Pär Hultgren, varumärkesstrateg Skellefteå FF.

På bilden: Ida Hjärtström Baudin, projektledare Helikopter, Johan Nilsson, marknadsansvarig Skellefteå FF, Erik Lindkvist, art director Helikopter, Pär Hultgren, varumärkesstrateg Skellefteå FF.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Det är inte bara rent sportsligt som Skellefteå FF har siktat mot eliten de senaste åren. För ett par år sedan färdigställde SFF arbetet med sin identitet och då kände föreningen att det var dags att vända tillbaka mot rötterna – samtidigt som man ville få ett mindre spretigt och mer modernt grafiskt uttryck. I samarbete med kommunikationsbyrån Helikopter Brand Designs Skelleftekontor utformades den nya grafiska identiteten.

 Positivt för regionen 

– Förutom att föreningen behövde en ny och fräsch design ville vi också göra vår plats som positiv kraft i samhället tydligare. Vår mission är att med fotboll stärka regionen, och den nya profilen kopplar till det. Vi är väldigt nöjda och har fått många positiva kommentarer, säger Johan.

Arbetet med profilen har huvudsakligen gjorts vid Helikopters Skellefteåkontor, som varit under Helikopters ”vingar” i drygt två år.

– Från Helikopter Brand Designs sida blev det ett gemensamt projekt där delar av arbetet ingår i vårt åtagande som sponsor för Skellefteå FF. Det har varit väldigt roligt att arbeta med en så modig och framåtblickande förening som Skellefteå FF är. Vi har kunnat tänka stort och fritt, säger Erik Lindkvist, art director på Helikopter Brand Design.

 Webbröster påverkar 

Den 2 oktober står det klart om Skellefteå FF blir en av de slutliga vinnarna vid Svenska Designprisets gala i Stockholm.

– Nu hoppas vi att alla våra supportrar röstar på oss via webben, säger Johan. Allmänhetens röster är lika viktiga som juryns bedömning och röstningen pågår mellan 15-21 september.

Vill du vara med och rösta fram Skellefteå FF som vinnare? Då lägger du din röst här.