Ettanfotbolls ordförande Johan Englund

Sedan två år tillbaka har Ettanfotboll satt igång ett gediget arbete med att utveckla organisationen kring Division 1-fotbollen och öka ligans attraktionskraft. Nu tar intresseorganisationen Ettanfotboll nästa kliv i den utvecklingen genom att lansera en helt ny hemsida, en ny grafisk profil och ny grafik till sina TV-sändningar.

Ettanfotbolls ordförande Johan Englund ställde upp på en intervju där han förklarar hur organisationen har arbetat och resonerat kring förändringarna.

Ni lanserar en ny hemsida och ger Ettanfotboll en ny grafisk profil. Om vi börjar med hemsidan, vad hoppas ni påverka genom nylanseringen?

– Först och främst vill vi skapa en samlad destination för hela Division 1. Vi upplever att det finns ett stort behov av en samlad destination där man kan hämta kunskap om Division 1 Norra & Södra. Det är själva skälet till att satsa på en riktigt bra, ny hemsida.

– Den nya hemsidan kommer att ha två huvudpubliker. Framsidan på hemsidan är till för den fotbollsintresserade allmänheten. Sen har vi ett behov av att driva intern information till våra föreningar. En nyhet med hemsidan är att det finns en del av sajten som innehåller information som vänder sig till föreningarna i Division 1. Vi bedriver ett ambitiöst arbete med att utbilda föreningarna, bl.a. genom träffar men också genom att ge tillgång till olika utbildningsdokument och det kan vi göra genom den nya hemsidan. På det sättet fungerar den nya hemsidan alltså som en destination för den fotbollsintresserade allmänheten men också som ett intranät för våra föreningar.

Och den grafiska profilen, hur har ni resonerat där?

– Till att börja med så har andra delar av svensk elitfotboll uppdaterat sina grafiska profiler. Vi tyckte att det var väldigt naturligt att även vi gjorde det. Vi resonerade kring om vi ville efterlikna Allsvenskan och Superettan eller om vi vill skapa ett eget intryck. Allmänhetens intresse och kännedom om Division 1 är stigande och vi tycker att mycket ännu inte är berättat om ligan. Därför var det relevant för oss att skapa ett eget intryck och gå vår egen väg.

– Vi har tittat på SvFFs designmanual då vi har varit måna om att hitta ett släktskap till SvFFs uttryck i färg och form. Symbolen, loggan, är skapad med inspiration från den boll som finns i SvFFs sköld och den blåa färg vi har valt är släkt med SvFFs färgskala. Vi vill uppfattas som den del av fotbollsfamiljen som vi är och därför har vi låtit oss inspireras av SEF och SvFF även om vi gått vår egen väg och skapat ett modernt uttryck.

Ni uppdaterar även TV-grafiken, kan man se det som ett steg i att förbättra helhetsupplevelsen av division 1-fotbollen?

– Tillsammans med den Stockholmsbaserade kommunikationsbyrån DET har vi utvecklat den nya grafiska profilen i färg och form och tillsammans med reklambyrån Dallas har vi också tagit fram vår nya broadcasting-grafik.

– Ambitionen har varit att ge ett mer professionellt intryck och ha flera olika typer av designelement som ger en starkare och modern upplevelse. Division 1-fotbollen förtjänar det för vi tycker att den är så pass bra. Samtidigt som vi vill vara moderna och professionella vill vi också fånga våra kärnvärden och visa att vi är en familjevänlig liga med en positiv matchupplevelse.  

Varför kände ni att det var dags för ett “ansiktslyft”? Hur hänger det ihop med andra bitar i er verksamhet?

– Startpunkten har varit i att vi sen 2 år tillbaka satt igång ett ordentligt utvecklingsarbete. Vi tycker att det är dags att visa upp ett mer modernt, tidsmässigt uttryck i både färg och form. Vi ser att intresset för Division 1 växer och vi får en bredare publik. Då måste vi också har färg och form som stöttar den positionsförflyttning som vi redan har gjort som vi vill fortsätta med. 

Hur hoppas ni att hemsidan och den grafiska profilen ska hjälpa er i ert långsiktiga arbete?

– Det finns två delar av det, dels att det ska vara enklare och roligare att jobba med det internt, att vi ska kunna producera bättre content. Det andra är att vi hoppas att det ska hjälpa oss att få större genomslag, stötta vår agenda och bygga en bredare kännedom och publik kring Division 1, våra föreningar och ligan som stort – både hos allmänheten men också hos kommersiella partners. 

Till sist, är det någonting särskilt som du vill tillägga?

– Gå in och titta på hemsidan, ta del av alla nyheter och se till att prenumerera på vårt nyhetsbrev. Ettanfotboll och Division 1 är på väg framåt och du vill inte missa det!