TicketCo är partner till Ettanfotboll. Foto: Bildbyrån

I coronakrisens kölvatten med uppskjutna seriestarter får klubbar med publikintäkter likviditetsproblem. När också intäkter från andra arrangemang som t ex cuper, loppmarknader, mm, försvinner blir det ännu värre och det krävs kreativitet. Ettanfotboll och dess partner biljettföretaget TicketCo har jobbat fram flera kreativa lösningar.

Innan vi kommer in på de kreativa lösningarna behövs en kort bakgrund. Ettanfotboll har sedan 2018 satt hållbarhetsfrågorna i fokus och enats om att sträva efter att bli Nordens mest hållbara liga. Som ett led i arbetet med ekonomisk hållbarhet utvärderade man marknaden avseende leverantörer av biljett/e-handelssystem för att hitta ett lättanvänt modernt system som man kunde rekommendera Ettan-klubbarna. Valet föll på norska TicketCo, som 2019 valdes av norsk toppfotboll som biljettsystem och som också tar marknadsandelar i den engelska ligafotbollen.

– Vi ville ha ett modernt system, byggt ”mobile first”, och framförallt lättanvänt, gärna också lätt att använda för annan försäljning, säger Johan Englund, ordförande i Ettanfotboll. Ettan-klubbarna har små personella resurser såväl på kansli som i samband med matcher. Samtidigt såg vi hur centralt det är att klubbarna börjar bygga kundregister och har moderna system för att sälja också andra produkter. Slutligen ville vi få fram ett system att rekommendera som är enkelt för kunden, med ett intuitivt köpflöde. TicketCo var det system som av alla vi tittade på bäst mötte denna kravspecifikation. Även om Ettan-klubbarna inte ännu har så mycket publik på läktarna, snittet är dryga 400 personer, så är det ändå viktigt att ha ett modernt verktyg för att rekrytera publik och få tag i kunduppgifter, också om man delar ut fribiljetter.

Stefan Palmquist, som är ansvarig för TicketCo:s verksamhet i Sverige, berättar att det just nu är 18 av 32 klubbar i Ettan som använder biljettsystemet.
– Men det är flera som är på gång in. Det vi menar är våra stora konkurrensfördelar är hur lättanvänt systemet är. Att lägga upp evenemang eller andra produkter som till exempel pausförtäring är enkelt. Avläsning av biljetter i entrén gör man med en smartphone. Det är också enkelt att integrera biljettförsäljning på klubbens Facebook-sida och så vidare. Vi hoppas att den utökade tid som nu ges inför seriestarten gör att fler Ettan-klubbar kommer in i systemet.

Kreativitet i coronakrisen för att rädda ekonomin

Men nu är det samhällskris i kölvattnet av coronakrisen och fotbollsklubbarna i Ettan påverkas i och med framskjutna matcher och att andra inkomstbringande evenemang ställs in. Då krävs kreativitet.

För att minska Covid-19s påverkan på evenemangsbranschen har TicketCo allokerat alla utvecklingsresurser under de senaste veckorna för att utveckla nya funktioner som kan addera värde för arrangörer och klubbar. Man har också tillsammans med Ettanfotboll gått ut med rekommendationer till klubbarna vad man ska tänka på i den rådande situationen. 

Undvika att behöva betala tillbaka.

– Trots en turbulent och osäker situation finns det många fans och medlemmar där ute som vill förstå hur de kan stötta sina klubbar och föreningar, konstaterar Stefan Palmquist och fortsätter:
– När en match eller ett evenemang inte kan hållas som planerat är vårt första råd till arrangören att skjuta upp evenemanget, inte ställa in det. Redan köpta biljetter kan då användas vid det senare tillfället och klubben kan behålla pengarna i kassan. Det är förstås viktigt att informera alla biljettköptare snarast möjligt. Det kan enkelt göras genom TicketCo:s system. 

Men för de fall där det inte går att skjuta upp sitt evenemang och ett inställt event är den enda lösningen, då finns det nya funktioner som föreningarna kan använda sig av.
– TicketCo har utvecklat ett antal nya initiativ och funktioner. Klubbens fans och publik har möjlighet att skänka pengarna för biljettköpet till klubben och man ger köparen möjlighet att begära en voucher som kan utnyttjas senare. Förhoppningsvis leder det till att man kan behålla de likvida medlen i klubben, men självklart finns det också en möjlighet att begära en återbetalning av beloppet som sista utväg om kunden vill det, säger Stefan Palmquist.

Presentkort och nya kreativa medlemskap

TicketCo berättar att man också utvecklat en funktion i systemet med presentkort som säljs för att användas vid köp av biljetter eller andra varor vid ett senare tillfälle. Man har också gjort det möjligt att sälja olika typer av medlemskap.
– Här kan klubbarna vara kreativa och skapa nya produkter som kan ge intäkter, exempelvis klack-medlemskap eller stöd-medlemskap. Ett bra sätt att stärka klubbens likviditet och möta publikens välvilja att kunna stötta sin förening, säger Johan Englund.

Stefan Palmquist från TicketCo berättar att den besvärliga situationen som spridningen av coronaviruset innebär ändå har resulterat i att klubbar gör sitt yttersta för att hitta kreativa lösningar på problemet och att viljan att komma ut “on top” när krisen till slut lägger sig är stark.
– Vi har haft väldigt intressanta samtal med klubbar i Europa om alla nya funktioner. Vi märker att det finns stort intresse för att hitta nya sätt att fördjupa relationerna mellan klubb och publik. Det verkar som många klubbar passar på att smida planer för att komma ut starkare på andra sidan. Vi vill självklart hjälpa till med vår expertis och med hjälp av vårt nätverk av europeiska klubbar.