Peter Göthe. Foto: Privat

Ettanfotboll har under de senaste åren arbetat för att utöka sin egen verksamhet. Som ett steg i ledet har organisationen förstärkt på marknadssidan genom Peter Göthe som är marknads- och affärsutvecklingsansvarig på Ettanfotboll. 

Peter Göthe har en lång och gedigen bakgrund inom både försäljning och fotboll. På CV:t radar han upp arbetsplatser såsom TV4, Kanal 5, Expressen och Aftonbladet. Fotbollstränare har han varit sedan 12 års ålder när han 1972 fick som första uppdrag att träna Erikslunds pojkar födda 66. Genom åren har det blivit en del olika tränaruppdrag i herrlag såväl som damlag. Som tränare för Vasalunds damlag vann Göthe SM-guld i futsal och på herrsidan har han tränat lag upp till division 2. 

För knappt två månader sedan anslöt Göthe till Ettanfotboll som marknads- och affärsutvecklingsansvarig, en roll som vi ska gå in lite närmre på.

Hur skulle du beskriva dina arbetsuppgifter?
– Det jag gör är att försöka hitta sponsorer och företag som vill utvecklas tillsammans med ettanfotbollen. Jag letar efter partners som på något sätt vill använda sig av klubbarnas nätverk för att koppla ihop det med sina egna, berättar Göthe.
– Det handlar om att knyta an till renodlade sponsorer men också partners där man kan utvecklas tillsammans. Vi ska skapa win-win-situationer där ettanfotbollen kan vara ett skyltfönster. Just nu blir det mycket ringa, prata med gamla kontakter, söka nya nätverk, få dem att vilja vara med.

När du tittar på Ettan och föreningarna i ligan, vad ser du för potential då?
– Jag har jobbat i några av Stockholmslagen och känner till dem väldigt väl, IK Frej, Täby FK och Vasalund men har både gamla spelare såväl som vänner i BP. Jag vet hur klubbarna jobbar, de organiserar sig bra och de har en långsiktig plan. När man ser dem och några av klubbarna ute i landet ser jag en jättepotential i ligan. Det är enormt mycket människor och även företag i klubbarna och kopplade till klubbarna, det är bland annat den delen som företagen vill knyta an till idag. Jag känner att ettanfotbollen i viss mån kanske har kommit längre än vad man har gjort högre upp i seriesystemet.
– Den stora utmaningen är att vara med och sätta det på banan, varumärket Ettan har varit lite svårt att koppla för alla men många tycker att det är riktigt intressant och det finns en enorm potential. 

Peter Göthe i rollen som tränare. Foto: Privat

En av de punkter som Ettanfotboll jobbar allra hårdast med är ligans hållbarhetsarbete där målet är att Ettan ska vara nordens mest hållbara liga. Det är ett arbete som har pågått sedan 2018 och Göthe menar att det är en mycket fördelaktig satsning som hjälper honom när han letar efter sponsorer och partners.
– Jag tycker väldigt mycket om det här hållbarhetsarbetet, det finns inte ett företag som inte vill koppla ihop sig med en liga som har kommit långt inom hållbarhetsarbetet. Det är ett krav för många företag, vissa företag får inte ens gå in i avtal där det saknas en hållbarhetsaspekt. Det underlättar väldigt mycket. 

Just nu ligger det mesta av Göthes fokus på två arbetsområden – Ettanhjälpen och att hitta en ligasponsor. Arbetet går framåt men han medger att det just nu är lite tuffare att hitta intressenter på grund av situationen vi lever i. 
– Det är svårt att få företag att allokera pengar oavsett vad just nu men de företagen som gör det ser möjligheten att kunna använda Ettans nätverk i höst och växa tillsammans med oss.

Vissa branscher får man inte samarbeta med, t.ex. tobak och alkohol men även spelbranschen, branscher som Göthe menar skulle kunna gå in med stora summor pengar direkt. Trots det och den situation som vi idag befinner oss i finns det ändå intressanta branscher och aktörer där ute.
– Jag har på min leadslista 14-15 branscher som jag sätter fokus vid, som är väldigt naturligt kopplade till våra anläggningar och fotbollen i sig och den typen av nätverk som vi kan erbjuda.
– För Ettanhjälpen lägger jag mycket fokus på bland annat hotell och resor. Det handlar om att få in partners för att kunna hjälpa oss, det är jätteviktigt att få in den typen av hjälp till klubbarna.