200621 Belysningen på Klostergårdens IP inför fotbollsmatchen i Division 1 södra mellan Lunds BK och Linköping City den 21 juni 2020 i Lund. Foto: Christoffer Borg Mattisson / BILDBYRÅN / COP 261 / CB0004

Med seriepremiären runt hörnet. Här kommer, likt förra säsongen, en resesammanställning för Ettanklubbarna. Vilka klubbar reser mest och vilka klubbar reser minst?

Ja, seriepremiären närmar sig. Om 15 dagar drar säsongen igång – och den är efterlängtad. Vecka efter vecka har försäsongen fortlöpt. Nu är vi snart där, den 2 april, med bollen i rullning. Det blir kul.

Bollsparkandet medför även långa bortamatcher i Ettan. Det är sig likt. Det vet klubbarna, det vet spelarna, det vet busschaufförerna. Klubbarna reste totalt 29 262 mil under fjolåret, en siffra som är något lägre i år. Kommande säsongen kommer Ettanklubbarna resa 27 174 mil, vilket är 2088 mil mindre än i fjol. Det beror på upp- och nedflyttningarna i serierna. Ettan Norra kommer resa 900 mil mindre medan Ettan Södra kommer resa 1188 färre mil. Dessutom kommer sex klubbar, en klubb mindre än i fjol, resa över 1000 mil.

Så här såg resesammanställningen ut ifjol.

Här är två saker att ta hänsyn till i sammanställningen:

– Utgångspunkten är arena till arena (tur och retur) med snabbaste vägen – inte kortaste vägen – via Google Maps. Jag har utgått från att busschaufförerna kör samma resrutt (exempel: Lindevi IP till Klostergårdens IP, Klostergårdens IP till Lindevi IP) till bortamatchen för sin klubb.

– Jag har inte tagit med flygresandet i sammanställningen. Några klubbar kommer flyga till bortamatcherna i Ettan Norra. Istället har utgångspunkten varit med buss och snabbaste vägen från arena till arena (tur och retur).


Ettan Norra:

Ettan Södra:

Svart på vitt. Så här ser resesammanställningen ut för säsongen 2022. Sammanställningen visar att nordligaste laget i Ettan, Piteå IF, kommer resa flest mil kommande säsong. Det var förstås väntat. Efter deras norrbottniska kollega, IFK Luleå, åkte ur ifjol har Piteå IF tagit över stafettpinnen. Deras milantal kommer öka från 2186 till 2362 mil i år. Med ett par hundra mil bakom kommer klubbarna från Västerbotten, Umeå FC och Team TG, som landar på samma milantal. Båda kommer spela sina hemmamatcher på Umeå Energi Arena Sol även om nykomlingen Team TG har någon hemmamatch på Nolia. Motala AIF och IF Karlstad, ja. De är sydligaste klubbarna i Ettan Norra och båda kommer passera 1000-milsstrecket. Närke- och Gästrike- hamnar därefter innan Stockholmsklubbarna kommer resa minst. Det var likadant ifjol.

Nere i Ettan Södra kommer Åtvidabergs FF resa mest. Östgötska bruksklubben kommer resa något längre kommande säsong, där milantalen kommer öka från 942 till 1053 mil. Även deras närmaste seriekollega, Oskarshamns AIK, kommer resa längre. Sedan kommer Skåneklubbarna – IFK Malmö, BK Olympic, Torns IF och Lunds BK – med deras geografiska närhet till varandra. Trots det kommer Ängelholms FF, som tillhör samma region, resa mindre än dem. Detta beror till stor del av deras avstånd till Västkust- och Göteborgsklubbarna. Därefter kommer fyrstadsklubbarna – IK Oddevold, Vänersborgs IF, Ljungskile SK och FC Trollhättan – som har nästan samma milantal. FC Trollhättan har liten fördel med motorvägen E6:an i jämförelse till seriekollegorna. Göteborgs- och Västkustklubbarna reser minst av samtliga lag i Ettan. Mycket på grund av deras geografiska fördel till bortamatcherna.

/ Pontus Andersson.