180514 Ett flygplan passerar luftrummet ovanför Friends Arena före fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan AIK och Östersund den 14 maj 2018 i Stockholm.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / Cop 118

Premiärveckan är här. Då har jag tittat närmare på resandet i Ettan för att se hur många mil som varje klubb kommer att resa under säsongen.

29 262 mil. Så många mil kommer Ettanklubbarna resa tillsammans under säsongen 2021. Resorna är långa, resorna är korta och milen varierar mellan klubbarna. Med säsongspremiären några dagar bort har jag tittat närmare på resandet. Från Luleå i norr till Österlen i söder. Vilka klubbar kommer resa mest och minst? Jag har även pratat med en spelare och busschaufför om vad de tycker om resandet i Ettan.

Två saker att ta hänsyn till i sammanställningen:

– Utgångspunkten i sammanställningen är arena till arena (tur och retur) med snabbaste vägen – inte kortaste vägen – via kartorna på Eniro. Jag har utgått från att busschaufförerna kör samma resrutt (exempel: Södermalms IP till Ruddalens IP, Ruddalens IP till Södermalms IP) till bortamatchen för sin klubb.

– Jag har inte tagit med flygresandet i sammanställningen. Vissa klubbar kommer flyga till bortamatcherna mot Luleå och Piteå. Samma gäller när IFK Luleå och Piteå IF reser till sina bortamatcher. Istället är utgångspunkten med buss och snabbaste vägen från arena till arena (tur och retur).

Säkerhetsbältet är fastspänt? Härligt. Då åker vi.

Ettan Norra

Sammanställning för Ettan Norra. Siffrorna är i kilometer. (Tryck på bilden för att förstora upp den).

Luleå till Karlstad. En sträcka på 107 mil. Så långt sträcker sig Ettan Norra under denna säsong. Sammanställningen visar att sju klubbar kommer resa över 1000 mil medan nio klubbar ligger under 1000-milstrecket. Majoriteten av de klubbarna är från Stockholmsområdet, men även Gefle IF, Sandvikens IF och Dalkurd FF placerar sig under strecket.

De andra klubbarna över strecket – IF Karlstad, Hudiksvalls FF, IF Sylvia och Örebro Syrianska IF – har andra förutsättningar i resandet. De är ”ensamma” i sina städer och har lite längre till sina närmaste Ettanmotståndare.

Det är ingen överraskning att Norrlandslagen – IFK Luleå, Piteå IF och Umeå FC – kommer resa mest kommande säsongen. De kommer resa 6277 mil tillsammans under säsongen. Några knapptryck på miniräkningen visar att de utgör 21,5 procent av totala resmilen för hela Ettan. Norrlands- kommer även resa 1515 mil mer än Stockholmslagen.

”Vi är vana att resa”

Hur är det att spela för ett Norrlandslag, då? Piteå IF:s mittback Pontus Sundqvist, som spelat för klubben sedan 2017, ger sin syn på kommande resandet i Ettan.

– Det är en av de större utmaningarna. Klubben har tagit lärdom från senaste säsongen i Ettan, men även från andra klubbar. Klubben kommer ge oss bra förutsättningar till bortamatcherna och kommer lägga ner pengar. Då gäller det för oss, spelare, att även ge tillbaka till klubben, säger han.

Piteå IF kommer att flyga till majoriteten av bortamatcherna. Om flygen blir inställda, ja…

– Då får vi sätta oss på bussen, säger Sundqvist och småskrattar:

– Vi är vana att resa och har inga problem med det. Det brukar bli lite frågesport men framför allt mycket kortspel på resandet.

Vilken bortaresa ser du mest fram emot?

– De flesta, faktiskt, men jag måste nämna Hudiksvall. Vi kommer åka buss till dem. Hudiksvall är ett underbart ställe att komma till.

– Brommapojkarna blir även spännande att möta, det kommer bli en av de tuffare matcherna.

Som för alla klubbar har coronaviruset medfört ytterligare utmaningar när lagen reser. Piteå IF följer alla rekommendationer och krav.

– Vi kommer att ha med oss måltider när vi reser, ha munskydd på oss och hålla avstånd till varandra, säger Sundqvist.

Även om Piteå IF har långt till bortamatcherna, är det lika långt för seriekollegorna som ska resa till LF Arena. Är det någon fördel?

– Jag tror många lag och spelare tycker ”att de är en av de jobbigare bortamatcherna att åka till” på förhand. Det är långt och de ska möta ett gäng som inte spelar den roligaste fotbollen. Dessutom med milen i benen, säger Sundqvist.

Ettan Södra

Sammanställning för Ettan Södra. Siffrorna är i kilometer. (Tryck på bilden för att förstora upp den).

Det är förstås skillnad på Ettan Norra och Ettan Södra i resandet. Det är närmare mellan städerna och klubbarna gör kortare resor. Ingen klubb kommer kliva över 1000-milstrecket, men det var nära för nykomlingarna Österlen FF och Åtvidabergs FF. De var ungefär 50 mil ifrån och kommer resa mest av lagen i Ettan Södra.

Skåneklubbarna hamnar högt i sammanställningen. De har visserligen nära till varandra men desto längre till övriga klubbarna. Det är snarlikt för klubbarna i Västra Götaland med Ljungskile SK, FC Trollhättan, Skövde AIK och Vänersborgs IF. Skillnaden är dock för Göteborgsklubbarna, som kommer resa minst. De har nära till varandra och klubbarna i de angränsande länen, men även bra förbindelser till Skåneklubbarna.

Oskarshamns AIK, FC Linköping, Tvååkers IF och Assyriska IK har olika förutsättningar i resandet. Tvååkers IF och Assyriska IK har ett bra geografiskt utgångsläge, där de har ”mellanlångt” till bortamatcherna, medan FC Linköping och Oskarshamns AIK har desto längre.

”Det är ljuset i tunneln”

”En busschaufför. En busschaufför. Det är man med glatt humör”. Torns IF:s busschaufför, Mats-Ola Nilsson, kan sången lika bra som vägarna i södra Sverige. Denna säsong blir hans åttonde år – och fjärde säsong i Ettan – som busschaufför för Torns IF.

– Man har blivit lite av en maskot för gänget, säger han och skrattar.

Mats-Ola Nilsson körde Lugi Handboll innan han började köra Torns IF. Med säsongerna och bussresorna har även hans kärlek till klubben blivit starkare och starkare.

– De första två, tre åren var som vanliga bussturer. Sedan förstod jag att detta är en Åshöjden-historia, säger han och fortsätter:

– Jag har börjat hjälpa till mer och mer – och blivit funktionär på hemmamatcherna. Detta är mitt andra intresse efter min son. Det är vad jag ser fram emot i pandemin – det är ljuset i tunneln.

Det är även många andra som hjälper till i Torns IF. En av dem är materialförvaltaren, Mats “Holken” Holgersson, som gör enorma insatser för klubben.

– Utan honom hade klubben stannat. Han är omtänksam och tänker på alla, säger Mats-Ola.

Arbetsdagarna blir långa och tuffa som busschaufför. Förutom bortamatcherna med Torns IF kör Mats-Ola Nilsson även särskolebarn under vardagarna.

– Det är både nytta och nöje i det. Det är en timme innan, plus resan och ibland två timmar efterjobb med bussen, säger han om busskörandet med Torns IF.

Denna säsong kommer han köra totalt 785 mil med Torns IF. Likt tränare studerar sina motståndare, gör han även sin läxa till bortamatcherna.

– Jag har alltid Google Maps påslagen. Där kommer information om vägolyckor. En annan sak är tiden, att laget ska vara framme en och halv timme innan matchen. Att stressa till en match blir jobbigt för spelarna. Det är inte optimal, säger han och tillägger att laget har aldrig varit försenade till en bortamatch med han som busschaufför.

Genom åren har han sett många arenor och idrottsplatser. Hans favoritresemål? Det är i sista omgången.

– Åtvidaberg med sin anrik arena. Det är proffsigt när man kommer dit. De har allsvenska stuket kvar ändå. De har olika loger och många hjälper till runt laget, säger han och tycker även att Vapenvallen i Jönköping är fin.

Hur ser han på Torns IF:s chanser denna säsong, då? Goda, tycker han.

– Det är helt nytt lag. Jag tänkte på undre halvan i början, men Torn ska man se upp för. Senaste träningsmatchen mot IFK Malmö sa mycket. Torn kunde vunnit med hur mycket som helst. Då såg man potentialen i laget.

/ Pontus Andersson