Veckans profil: Marcus Peterson

Marcus Peterson är en viktig pjäs i Skövde AIK  Foto: Tobias Andersson

Marcus Peterson är en viktig pjäs i Skövde AIK
Foto: Tobias Andersson

Veckans profil på ettanfotboll.se behöver inte nödvändigtvis vara bollsparkare eller tränare.
Det finns gott om andra nyttiga, och nödvändiga, krafter ute i föreningarna.
Marcus Peterson i Skövde AIK är en sådan.

Möt veckans profil: en 26-årig Skövdekille som läste ovårdnadslinjen på gymnasiet, tappade sugen på att jobba med vård och som åkte till Stockholm för att försöka sälja försäkringar… Inget av det var dock för honom.
– När jag flyttade tillbaka till Skövde 2013 började jag sälja spons i Skövde AIK och passade på att träna målvakterna i U19-laget.
Så du har fotbollsbakgrund?
Yes. Måholms SK, en division sex-förening ute på slätten, är moderklubben. Jag har även spelat i IFK Skövde i division tre – men utmärkte mig inte direkt i de enstaka A-lagsmatcher jag fick chansen i…
– Idag är jag målvaktstränare för A-laget och i fjol var jag med på alla matcher.
Hur ser målvaktsbesättningen ut i Skövde AIK generellt?
– Vi har två målvakter i A-laget och två 01:or i U19/U17-lagen.
Så det blir ingen comeback för dig?
– Nej nej. Jag spelar i ”C-laget” i en reservlagsserie mot division fem- och sexklubbars B-lag.
Standradfråga nu – men varför blev du målvakt?
– Bra fråga. Min största förebild var målsprutan i Newcastle Alan Shearer. Jag ville egentligen blir forward, men var för lat.
Typiskt målvakter…
– Sant, men vi jobbar hårt med det psykiska. Det är alltid vi som får skit.

Mackan ritar upp ramarna för en träning.  Foto: Tomas Törnqvist

Mackan ritar upp ramarna för en träning.
Foto: Tomas Törnqvist

Att vara en del av laget ”på riktigt” måste vara extra fördel när man ska sälja in klubben i andra sammanhang.
– För att komma nära behövs det. Man kan inte komma närmre än att sitta med på bänken och vara på träningarna.
Vad gör du utanför planen, lite kortfattat?
– Mitt uppdrag går ut på att gitta sponsorer, sköta sociala medier och lägger fram marknadsplaner. Vi vill vara Skaraborgs ledande fotbollsklubb, både fotbollsmässigt och inom media. Vi ska hela tiden vara ute det senaste.
Kan du hålla med om att många andra klubbar ligger efter i det sammanhanget?
– Absolut. Man kan bara titta på lagen i Superettan…. Det finns sådan potential i lagen, men de tänker fel. Gif Sundsvall försöker med Ladies Night nu – men sådant är så passé. Vägen för att locka nytt folk till fotbollen är att jobba modernt med sociala medier.
Peterson poängterar att han följer upp mycket av arbetet med sociala medier med statistik.
– Alltid! Speciellt om vi kör kampanjer. Det gäller att följa upp och se hur vi ska dra nytta av olika saker. Är det män mellan 18-35 vi ska ha på våra matcher och hur når vi i så fall dem? Facebook är ett fantastiskt redskap med målgruppsanpassning.
– Många gör ofta misstaget att inte följa upp kampanjer på Facebook. Det handlar inte bara om hur många likes man får – det finns väldigt stora vinster att göra.

Marcus i samband med en träning Foto: Tomas Törnqvist

Marcus i samband med en träning
Foto: Tomas Törnqvist

Per Åstemo är klubbchef i Skövde AIK:
– Markus började hos oss för fyra år sedan när vi sökte en annonssäljare till sponsringsdelen. Han sökte tjänsten och blev en av tre personer vi anställde på provisionsbasis.
– Han lyckades bra, kom in i föreningen och efter ett halvår var det bara han kvar av de tre.
Men det har blivit mer än säljare utav Peterson.
– Dessutom gillar han ju design och marknadsföring och efterhand har han tagit över sociala medier, matchprogram, tidningar och mycket annat. Han har blivit ovärderlig på det sättet. Nu har han helt fria händer, säger Åstemo som har tio år bakom sig i föreningen och därför kan sätta Petersons arbete i ett perspektiv.
– Effekten av att göra det här jobbet bra är stor. Från att ha varit väldigt spretiga har vi en grafisk profil och en professionalitet på sociala medier..
Varför är det så viktigt?
- Vår publik hittar till klubben för att Markus hittar på många roliga saker. Folk vill börja följa oss. Det är allt från bra matchrapportering till videos och klipp på instagram. Han är duktig på att fånga upp saker. För oss som förening betyder det jättemycket. Det ger möjligheter att nå ut med vårt budskap som lokal talangfabrik samt våra andra värderingar.